Hvad der sker på Vibæk Møllerne
Aktivitetskalender for 2026
Påskeudstilling
Skærtorsdag d. 2. april kl. 11. til 16
Langfredag d. 3. april kl. 11 til 16
Bededagsvandring den 30. april
Arrangeres af Lysabild Skytte- og Gymnastikforening – Lysabild Landsbyråd og Vibæk Møllernes Støtteforeningen
Sydals Koret kommer kl. 18.00 og synger jer afsted
Pinsegudstjeneste 25. maj
Kirkerne på Kegnæs, Lysabild og Tandslet holder samlet friluftsgudstjensete 2. pinsedag på gårdspladsen på Vibæk Mølle.
Nærmere herom i Kirkebladet
Mølledage den 20.og 21. juni
Søndag er Dansk Mølledag og da har 100 møller i Danmark åbent hus .
Begge dage har vi åbent fra kl. 11 til kl. 16 og der vil være udstillere i bygningerne både ved og i vandmøllen samt i vindmøllen, derudover vil der være “live” musik en del af dagen og der er ofte underholdning med et orkester eller danseopvisning af forskellig grupper.
Mølledage den 15. og 16. juli
Det er onsdag og torsdag i uge 29 af hensyn til turisterne
Begge dage er der åbent fra kl. 11 til kl. 16 og der vil være udstillere i bygningerne både ved og i vandmøllen samt i vindmøllen, derudover vil der være “live” musik en del af dagen og der er ofte underholdning med et orkester eller danseopvisning af forskellig grupper.
Høstdage den 8. og 9. august
Her høster vi på gammeldags facon.
Begge dage har vi åbent fra kl. 11 til kl. 16 og der vil være udstillere i bygningerne både ved og i vandmøllen samt i vindmøllen, derudover vil der være “live” musik en del af dagen og der er ofte underholdning med et orkester eller danseopvisning af forskellig grupper.
Juleudstillinger den 21. og 22. november
Hvor selveste julemanden kommer på besøg for at dele godteposer ud til de små børn.
Begge dage er der åbent fra kl. 11 til kl. 16 og der vil være udstillere i bygningerne både ved og i vandmøllen samt i vindmøllen,
Praktisk information ved arrangementer
Ved arrangementerne i juni, juli, august og november er der følgende:
Entre 20 kr. for voksne – børn under 13 har fri entre.
I bageriet bages der bl.a. rugbrød, diverse hvedekager og wienerbrød på gammeldags manér i den store gamle stenovn.
Det brød der bages kan købes og tages med hjem, hvilket der er mange der gør.
Der er en café hvor man kan købe sig en forfriskning og smage på det friskbagte brød samt en øl og pølsebod hvor sulten kan stilles.
Man må gå rundt på hele mølleanlægget og se hvordan det hele fungerer og man må røre ved tingene, – hvis MILJØMYNDIGHEDERNE tillader det, vil vandmøllen køre jævnligt.
På området er der opstillet borde og bænke således at man kan nyde den mad og drikke man har købt. Uden for arrangementsdagene er man velkommen til at medbringe sin egen madpakke og indtage den på området.
Der er en del sjove aktiviteter for børnene, f.eks. gamle rebslagning hvor de kan lave deres eget reb til et sjippetov, pandekage bagning, riste popkorn over bål, leg med gamle legeredskaber og meget mere.